Mielenterveys ongelmat tabuko?


 Kun olen keskustellut joidenkin vanhempien ihmisten kanssa he sanovat että mielenterveysongelmista ei puhuta juurikaan.Minä olen eri mieltä.Nykyään ihmiset puhuvat avoivemmin mielenterveysongelmista kuin ennen.Ei sinun tarvitse kun hakea mielenterveys aiheesta tekstejä blogeista ja videoita youtubesta siellä tulee useita.

En tiedä miksi monet haluavat silti vielä salata omia mielenterveysongelmiaan?Sen ei pitäisi olla häpeä.

Olen puhunut vuosia skitsofreniastani avoimesti ja myös mediassa.Mielestäni ihmiset ovat suhtautuneet erittäin hyvin.Jotkut ihmiset eivät vaan edes tiedä mikä skitsofrenia on,ja sitten monet eivät ehkä ymmärrä aina skitsofrenian moninaisuutta että se voi tarkoittaa monenalaisia asioita,sairaus ei ole välttämättä samanalainen kaikilla.Ihmiset eivät juurikaan huvikseen tutki paljon sitä mikä skitsofrenia on.Sitten vasta varmaan alkaa kiinnostaa jos itse sairastuu tai joku läheinen sairastuu,ei tule muuten mieleen ihmisille paljon tutkia asiaa ellei psykologia ja mielenterveysongelmat kiinnosta.

Olen itsekkin vasta viimeisen 10 vuoden aikana oppinut skitsofreniasta ja alkanut ymmärtämään mitä kaikkea se voi olla.Olen tutkinut asiaa hyvin paljon.Tietoa on karttunut,omasta kokemuksesta,muiden kokemuksista sekä myös ihan ammattikunnalta.

Jos sinun mielestäsi mielenterveysongelmista ei vieläkään puhuta haluan tietää missä maailmassa sinä elät,koska minun maailmassani niistä kyllä puhutaan paljonkin.Mielenterveysmessujakin järjestetään joka vuosi.Mielenterveysongelmia ei pitäisi hävetä vaan ne tulisi nähdä voimavarana,oman kokemuksen jakaminen voi olla auttavaa muille samaa kokeneille.Aina sattuu kaikilla varmaan myös eteen niitä ihmisiä joilla on ennakkoluuloja.Niiltä ei voi välttyä,mutta niitä ihmisiä on hyvin vähän,sillä hyvin monella on kuitenkin kokemusta jostain mielenterveysongelmista.

Kommentit